ICOM - Suomen komitea ry tukee suomalaisten jäsentensä osallistumista ICOMin kansainvälisten komiteoiden kokouksiin myöntämällä matka-avustuksia vuosittain. Lue lisää täältä.
Vuoden 2015 matkaraporttien sarjan aloittaa nyt Reetta Kuojärvi-Närhin kirjoitus Sveitsin Lausanneen suuntautuneesta konferenssimatkastaan 27.-31.5.2015. ICFAn (International Committee for Museums and Collections of Fine Arts) konferenssin teemana oli "Fine Arts museums in the digital era".
Kaunis aurinkoinen päivä saattoi minut Helsingistä Lausanneen Sveitsiin. Vietyäni matkatavarat hotelliin lähdin kiipeämään kokouspaikalle jyrkkämäkiseen vanhaan kaupunkiin Palais de Rumineen, jossa sijaitsee Museum of Zoology
© Reetta Kuojärvi-Närhi |
Kokouksen teema oli Taidemuseot digitaalisessa ajassa. Kuultiin monta mielenkiintoista
näkökulmaa näihin asioihin. Ruotsalaiset kollegat Nationalmuseumista (Maria
Ljungvist, Karin Glasemann) esittelivät heillä meneillään olevaa digitaalista
muutosta ns. backstage prosessien kannalta, eli he suunnittelevat
suurimuotoista yhtenäistämismuutosta, eli kyse oli tavallaan vastaavasta kuin
meidän Museo 2015-hankkeesta. Työtä riittää.
Nicole
Moolhuijsen Venetsiasta kertoi otsikolla Fine Art museums in the digital age:
participation and shifting knowledge paradigms. Tutkijan
ominaisuudessa hän painotti sitä näkökulmaa, että museoiden täytyy ottaa
entistä enemmän huomioon yleisö ja se, miten sisältöjä saataisiin helposti
saavutettaviksi ja uudella innovatiivisella tavalla esiin. Gallery One,
Clevelandissa toimi esimerkkinä yleisölle suunnatusta kokonaisuudesta ja eri digitaalisten
vaihtoehtojen käyttämisestä.
Thorvaldsen museon johtaja Stig Miss jakoi
tietoa museonsa juuri valmistuneesta tyylikkäästä nettisovelluksesta, jossa
taiteilijan kirjeenvaihto on laitettu kaikkien tutkittavaksi kotisivuille.
Työtä on tehty monta vuotta ja heillä on ollut onni saada siihen lisätyövoimaa,
muuten projekti ei olisi vielä tässä pisteessä.
Bolognalainen Simona Caraceni avasi
näkökulmaa uhkakuvan kautta. Tässä mielenkiintoisessa esityksessä avautui se
tosiseikka, että olemmeko ”Mustan aukon” edessä. Tietoa ja kuvia tulee
lisääntyvässä tahdissa ja kuka takaa, että nämä miljoonamassat säilyvät ja ovat
käytettävissä vaikkapa sadan vuoden kuluttua? Kuka muistaa enää CD-Rommeja ja
muita lärppyjä, jotka eivät enää ole käytettävissä.
Sveitsiläiset kollegat avasivat teemaa
modernimmin. Järjestetään Museomix –tapahtuma, missä kansalaiset voivat
osallistua näyttelyiden yms. tekemiseen muutaman päivän aikana. Halutaan luoda
avoin museo ja paikka kaikille. Tämä soveltuu mielestäni enemmän nykytaiteen
kentälle.
Tohtori Sarah Burkhalter, myös Sveitsistä
hänkin, keskittyi siihen, että sisältö on tärkein: Kuningas. Sveitsissä on
tehty tutkimusta taideteoksen dokumentoinnin ja digitalistoinnin yhteyksistä.
Maaliskuussa pidettiin kongressi ”Cloud Collections. Legal, Scientific, and Technical Aspects
of the Digitalization of Art”. Sarah kertoi myös tästä kongressista.
Kaukaisin esitelmänaihe oli japanilaisen
Shoji Yamadan pitämä. Hän valotti näkökulmaa, että mitä museot voivat tehdä,
kun japanilaiset vanhat temppelimaalaukset on jo korvattu aikoinaan huonoilla
kopioilla, jotka ovat tuhoutumassa lähiaikoina. Turistit näkevät vain kopion,
miten saataisiin alkuperäiset temppeleihin takaisin, vai onko jokin muu
vaihtoehto.
Dr Galina Andreeva kertoi Moskovassa pidetyn hienon
”Unrivalled Wedgwood” näyttelyn suunnittelusta ja myös mitä digitaalista
materiaalia siinä käytettiin.
Matkalla tutustuttiin myös sveitsiläiseen
ruokaan ja viiniin sekä Lausannen kaupunkiin ja sen katedraaliin. Lähialueiden
nähtävyyksiä lähestyttiin bussilla mm. ihana keskiaikainen luostari Romainmôtier ja varakkaan Jan Michalski Foundationin
upouusi kirjastorakennus, joka oli perustettu kauniille luonnonpaikalle.
Reetta Kuojärvi-Närhi
amanuenssi
Sinebrychoffin taidemuseo
Ps. Aikaisempia matkakertomuksia löydät täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti