Kuva: E Ehanti |
Vietin juuri yli
viikon Milanossa ICOMin yleiskonferenssissa Suomen komitean puheenjohtajan
mandaatilla nauttimassa lähes 4000 museoammattilaisen kansoittaman
jättitapahtuman ylitsepursuavasta tarjonnasta, josta tässä lyhyet tunnelmapalat
omasta näkökulmastani. Muita näkökulmia
on luvassa pitkin loppuvuotta, kun ne parisenkymmentä suomalaisjäsentä, joille
myönsimme matka-apurahan, julkaisevat vapaamuotoiset raporttinsa tässä samassa
blogissa, johon näin ollen kertyy katsaus lukuisten kansainvälisten komiteoiden
konferenssiohjelmista.
Oma viikkoni alkoi
jo ennen konferenssia illalliskokouksella pohjoismaisten ja saksalaisten
komiteoiden kanssa, joiden kanssa järjestämme yhdessä ensi vuonna
yhteiskonferenssin Helsingborgissa otsikolla "Difficult issues". Cfp
tulossa vuodenvaihteen tienoilla ja lisätietoja sekä blogipostauksia kertyy jo
sitä ennen tänne. Eli save the date 22-23.9.2017!
Pohjoismaisella vastaanotolla. Kuva: E Ehanti |
Vallan mainioksi
edistynyttä pohjoismaista yhteistyötä edistettiin muutenkin pitkin viikkoa
enemmän tai vähemmän vakavamielisillä palavereilla sekä kaiken kruununa
yhteispohjoismaisella vastaanotolla Palazzo Stellinessä, jossa pitkälti
toistasataa pohjoismaista delegaattia juhlisti sitä yhteistä voimaa, jota me
pohjoismaiset suhteellisesti erittäin suuret komiteat ICOMissa edustamme.
Pohjoismainen painoarvo kävi ilmi myös hallinnollisissa kokouksissa, joiden päätteeksi Suomen
asettama ja kaikkien ICOM Nord -komiteoiden tukema Carina Jaatinen valittiin
koko järjestön hallitukseen vaalin äänikuningattarena! Carina jatkaa pitkään
jatkunutta pohjoismaiden edustusta hallituksessa ja on tietääkseni ensimmäinen
suomalainen tässä museomaailman avainpositiossa edustamassa meikäläistä
näkökulmaa ja edistämässä meille läheisiä asioita. Onnittelut, Carina! (Tästä
lisää lähiaikoina.)
Carinan lisäksi uuteen johtoportaaseen kuuluu nyt Hans-Martin Hinzin seuraajaksi presidentiksi
valittu turkkilainen Suay Aksoy, jonka valinnasta itse olen iloinen, sekä kaksi
varapuheenjohtajaa, taloudenhoitaja ja 11 hallituksen jäsentä, jollaiseksi
siis Carina valittiin äänivyöryllä.
Ylpeä puheenjohtaja ja Carina Jaatinen. Kuva: Mona Taipale |
Hallinnollisesta
puolesta vielä sen verran, että pitkään jatkuneen työryhmätyöskentelyt
tuloksina saatu uusi strateginen suunnitelma 2016-2022 hyväksyttiin, samoin
kuin uudet asetukset (statutes), jotka muodostavat yhdessä järjestön sääntöjen
kanssa ne ohjeet ja raamit, joiden mukaan ja puitteissa järjestö toimii. Näihin
me nyt perehdymme Suomen komitean hallituksessa nähdäksemme minkälaisia
vaikutuksia niillä on omiin sääntöihimme ja strategiaamme.
Varmuudella
vaikutuksia tulee olemaan jäsenrekisteri- ja jäsenprosessiuudistuksella, jotka
meille esiteltiin, minun ja monien muiden iloksi, mutta yllättävän monen
kauhuksi päätellen siitä painokkuudesta, jolla eräät vastustivat esiteltyjä
uudistuksia. Outoa muutosvastarintaa, mielestäni, ja heppoisin perustein, kun
työ on vasta alkanut. Minun nähdäkseni nyt esiteltiin hyvä pilottiprojekti,
jolla jäsenprosessit helpottuvat ja nopeutuvat rutkasti.
Ehkei
hallinnollisesta puolesta sen enempää, dokumentit tulevat kaikkien nähtäville
Icommunityyn, johon teillä kaikilla on pääsy ja jossa olette toivoakseni
vierailleet vaikkapa ICOM News ja Museum International -lehtiä lukemassa.
Paitsi se on tietenkin mainittava, että pitkissä kokouksissa kanssani istui
hallituksemme jäsen Mona Taipale, josta hänelle suuret kiitokset!
Konferenssi myös
juhlisti järjestön 70-vuotista taivalta, jota esiteltiin hauskasti nimetyssä
"Where ICOM From" -näyttelyssä ja historiikkivideossa, jonka teaseri on
katsottavissa täällä. Viimeaikaisempia kuulumisia kannattaa lukea ICOMin vuosikertomuksesta, jossa on komeasti mainittu myös yhteistyömme Jyväskylän yliopiston Corpuksen kanssa Museoetiikka 2.0 -seminaarissa.
Allekirjoittanut ja ICOMin uudi logo. Kuva: ICOM |
Niin, ja tietysti on
mainittava konferenssin aikana julkaistu ICOMin uusi graafinen ilme!
Tämäntason
konferenssissa tarvitaan tietysti kovan tason keynote -puhujat, jollaisia Orhan
Pamuk ja Christo ilman muuta ovat. Ensin mainittu puhui kotimuseossaan,
Viattomuuden museossa Istanbulissa, kuvatussa hienossa videotervehdyksessä
hyvin painokkaasti pienen ja arkisen museosisällön puolesta entisaikojen
eeppisen kansallistunteen sijaan. "Museums should be like novels",
sanoi hän esitellessään museotaan, joka käytännössä museoi hänen Museum of Innocence -kirjansa tapahtumat ja
paikat mutta muodostuessaan siten eräänlaiseksi Istanbulin kaupungin museoksi.
Hän siteerasi pitkät pätkä museomanifestiaan, joka kannattaa käydä lukemassa täällä.
Yhdyn moneen kohtaan Pamukin kanssa, mutta toisin kuin hän koen Louvren,
British Museumin ja Eremitaasin kaltaisten ensyklopedististen museoiden olevan
olennaisia paikkoja tänäkin päivänä ja olen iloinen niiden olemassa olosta.
Christon esitys monituhatpäisen yleisömeren takaa. Kuva E Ehanti |
Pienimuotoisesta ja
arkisesta kaukana on rakennusten ja maisemien paketoinneista muun muassa
tunnettu Christo, joka puhui hyvin innostuneesti ja innostavan rempseästi
taiteesta, jonka hän haluaa olla täysin hyödytöntä ja irrelevanttia. Vain
kauneus ja ilo ratkaisevat, eikä kukaan voi varsinaisesti tilata näitä töitä
saati sitten rahastaa pääsymaksuja. Tähän tinkimättömään vapauteen vaikuttaa
hänen taustansa kommunistisessa yhteiskunnassa, jonka vaikutusta hän kovasti
korosti. Hän rahoittaa jättityönsä myymällä pienempiä töitänsä, joille selvästi
on suuret ja vakiintuneet markkinat. Hän tekee mitä haluaa, ja vain sinne minne
haluaa, ilmeisesti. Kiinalaisen ja venäläisen kysyessä miksei yhtään työtä ole
toteutettu heidän maissaan ja voisiko tilanteen korjata, hän vastasi, että
siellä ei ole markkinoita hänen töilleen eikä hänen mielestään tulekaan.
Toki kävin useiden
komiteoiden sessioissa, joista saatte välähdyksiä skrollailemalla taaksepä ICOM Finlandin FB-sivuja tai
omaa Twitter-feediäni (@Whatheritage).
Kansainvälisten komiteoiden kuulumisista tosiaan saamme raportteja lähiaikoina
matka-apurahoja saaneiden postauksissa, joista odotan lukevani huomioita myös
niistä useista esitelmistä, joita lukuisat suomalaiset ansiokkaasti pitivät.
Ylpeänä seurasin sen minkä kerkesin näitä tasokkaita esitelmiä!
Sekä mielenkiinnosta
että ns viran puolesta vierailin myös suurella messualueella, jossa lukuisat
museoalan toimijat esittelivät hienouksiaan, jotka vaihtelivat
konservointimateriaaleista ja näyttelyturvaratkaisuista
visualisointimahdollisuuksiin ja virtuaalitodellisuusvälineisiin. Viimeksi
mainittuja oli useita, varsin hyviäkin, mutta pakko sanoa, että eivät nämä
vielä(kään) aivan täytä niitä lupauksia, joita kauppahevot latelevat, ainakaan
sellaisiin hintoihin, joita heiltä sain lypsettyä.
Avajaisjuhlissa. Kuva: E Ehanti |
Niin, ja ne
vastaanotot ja kaiken maailman kekkerit, joita riitti jokaiselle illalle.
(Viikon ruokavalioni koostui pitkälti cocktail-paloista ja -juomista sekä
päivittäin jaetuista lounasbokseista, jotka olivat niukkuudessaan ainoa
moitittava asia, jota järjestellyistä keksin.) Avajaisjuhla oli hulppea ja
hulppeassa paikassa, Castello Sforzescossa, samoin kuin päätösjuhla, joka
pidettiin Triennale di Milanossa.
Jälkimmäisestä paikasta muuten on pakko mainita aivan
käsittämättömän hieno Neo
Prehistory -näyttely, jossa oli täysin mustassa, peileillä verhotussa
tilassa esillä 100 esinettä, jotka kukin kuvastivat yhtä verbiä, jota
tarkennettiin kolmen rivin runollisella tekstillä. Ei mitään muuta. Näin
käytiin läpi koko historiamme sivistyksen alkuhämäristä älypuhelimiin asti,
eikä mitenkään ihannoiden, vaan sotaa ja muita hirveyksiä myös esiin tuoden.
Perustavanlaatuinen ja kaikin puolin aivan huippuluokkaa tämä näyttely, joka
yksinään on kelpo syy matkustaa Milanoon (joka muutoin mielestäni kalpenee useiden
muiden italialaiskaupunkien rinnalla).
Neo Prehistory -näyttelyssä, Kuva: E Ehanti |
Avajais- ja päättäjäisjuhlien väliin
mahtui lukuisia vastaanottoja ja näyttelyvisiittejä, joista ammatillisesti
kiinnostavin oli konservointikomitean eli ICOM-CC:n off-site käynti
Brera-taidegalleriassa, jossa konservointilabra on rakennettu
"akvaarioon" yhteen näyttelysaliin. Tämä on hyväksi teoksille, joita
ei tarvitse kuljetella, sekä suureksi iloksi yleisölle, jonka silmien edessä
konservaattorit työskentelevät. Erittäin hienoa, mielestäni!
Pinacoteca di Breran konservointilabra. Kuva :Ehanti |
Ateenassa 10.7.2016,
Eero Ehanti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti