Viikko
museospektaakkelissa
ICOMIN 24. yleiskonferenssi Milanossa 3. –
9.7.2016
Kuvat ja teksti: Paula Hyvönen
Saavuin
sunnuntai-iltana Milanoon koko päivän matkustamisesta hieman
rähjääntyneenä, mutta myöhäinen illallinen kollegan kanssa
johdatteli mukavasti italialaiseen tunnelmaan ja
Icom-viikkoon.
Osallistuin ensimmäistä kertaa yleiskonferenssiin, joten odotukset olivat korkealla. Olihan ohjelmassa tarjolla Christoa, Orhan Pamukia, kansainvälisiä puhujia pilvin pimein – puhumattakaan tapahtumista, joissa oli tarjolla niin illanviettoja renessanssilinnoissa ja taidemuseoissa, konsertti Duomon katedraalissa kuin ekskursiomatkoja. Konferenssin spektaakkelimainen ohjelma (painettuna lähes 300-sivuinen) aiheutti tosin lievää epätoivon tunnetta; miten valita ne kaikkein parhaimmat esitykset runsaasta tarjonnasta. Olo oli kuin irtokarkkihyllyn edessä; valinnanvaraa vaikka kuinka, kaikkea haluaisi kokeilla, mutta takaraivossa jyskyttää tieto, että kaikkea ei voi saada – intuitiolla on mentävä.
Ensimmäisen päivän aamu MiCo-konferenssikeskuksen ilmoittautumisaulassa meni jonottaessa rekisteröitymistä. Lähes 4000 osallistujaa kun oli saapunut Milanoon, osa tosin jo lauantaina. Menihän siinä kuitenkin sen verran aikaa, että ihan ensimmäiset juhlapuheet jäivät suurelta osin kuulematta. Kun pääsin tärkeän oloinen nimilappu kaulassani suureen Silver Plenary -saliin, Icomin entinen varapuheenjohtaja Bernice L. Murphy oli puhumassa museoiden etiikasta ja kulttuuriperinnön merkityksestä. Hänen toimittama kirja muuten oli yksi konferenssikassin painavasta sisällöstä.
Ehkä odotetuimmat puhujat olivat kuitenkin kirjailija Orhan Pamuk ja taiteilija Christo. Videon kautta tervehdyksensä lähettäneen Pamukin puhe oli vaikuttava, etenkin kun hän puhui pienten museoiden merkityksestä suurten monumentaalisten museoiden sijaan. Hän kehotti museoihmisiä tarinoiden kerrontaan ja toteuttamaan omia vahvoja ideoita.
Osallistuin ensimmäistä kertaa yleiskonferenssiin, joten odotukset olivat korkealla. Olihan ohjelmassa tarjolla Christoa, Orhan Pamukia, kansainvälisiä puhujia pilvin pimein – puhumattakaan tapahtumista, joissa oli tarjolla niin illanviettoja renessanssilinnoissa ja taidemuseoissa, konsertti Duomon katedraalissa kuin ekskursiomatkoja. Konferenssin spektaakkelimainen ohjelma (painettuna lähes 300-sivuinen) aiheutti tosin lievää epätoivon tunnetta; miten valita ne kaikkein parhaimmat esitykset runsaasta tarjonnasta. Olo oli kuin irtokarkkihyllyn edessä; valinnanvaraa vaikka kuinka, kaikkea haluaisi kokeilla, mutta takaraivossa jyskyttää tieto, että kaikkea ei voi saada – intuitiolla on mentävä.
Ensimmäisen päivän aamu MiCo-konferenssikeskuksen ilmoittautumisaulassa meni jonottaessa rekisteröitymistä. Lähes 4000 osallistujaa kun oli saapunut Milanoon, osa tosin jo lauantaina. Menihän siinä kuitenkin sen verran aikaa, että ihan ensimmäiset juhlapuheet jäivät suurelta osin kuulematta. Kun pääsin tärkeän oloinen nimilappu kaulassani suureen Silver Plenary -saliin, Icomin entinen varapuheenjohtaja Bernice L. Murphy oli puhumassa museoiden etiikasta ja kulttuuriperinnön merkityksestä. Hänen toimittama kirja muuten oli yksi konferenssikassin painavasta sisällöstä.
Ehkä odotetuimmat puhujat olivat kuitenkin kirjailija Orhan Pamuk ja taiteilija Christo. Videon kautta tervehdyksensä lähettäneen Pamukin puhe oli vaikuttava, etenkin kun hän puhui pienten museoiden merkityksestä suurten monumentaalisten museoiden sijaan. Hän kehotti museoihmisiä tarinoiden kerrontaan ja toteuttamaan omia vahvoja ideoita.
Christo,
jota tuskin näki yleisön noustessa innostuneena ottamaan hänestä
kuvia, kertoi omasta tuotannostaan. Milanon lähelle, Iseo-järvelle
toteutettu Floating Piers –teos oli ollut saapumispäivänäni
viimeistä kertaa esillä. Hieman harmitti, ettei sinne enää
päässyt, sillä kuvien perusteella olisi ollut mieletön kokemus
kävellä pitkin keltaista, kelluvaa tietä. No, kaikkea ei voi
saada.
Christo ja luonnos Floating Piers –teokseen. |
Avajaispuheiden
jälkeen ehti tehdä pikaisen kierroksen messuosastolla, jossa oli
tarjolla niin huipputeknologiaa näyttelykäyttöön, mm.
virtuaalilaseja (juu, tuli kokeiltua ja tuntuivat toimivan) kuin
kokoelmatyöhön liittyviä järjestelmiä. Kuolasin aivan upeita
taideteosten säilytykseen tarkoitettuja ripustuskiskoja Art Storage
Systems –osastolla. Sellaiset kuin saisi uuteen Mikkelin
taidemuseoon…En tehnyt vielä diiliä firman kanssa.
Näyttelyt
ja taidemuseoiden kokoelmat mielessä suunnistin ICFAn ja COMCOLin
yhteissessioon, jossa mielenkiintoinen oli etenkin saksalaisen
kuraattorin Stefanie Knollin esitelmä julkisen taideteoksen
vaiheista yksityisen taidekokoelman kautta jälleen julkiseksi,
osaksi taidemuseon kokoelmia. Esimerkkinä hänellä oli Baselissa
sijainneen keskiaikaisen Kuolemantanssi-maalauksen varsin
monivihahteiset vaiheet palasiksi tuhoamisesta yksityisten
taidekeräilijöiden omistuksen kohteiksi ja lopulta monien
etsintöjen kautta osaksi baselilaisen museon keskiaikakokoelmaa. Hän
tähdensi esityksessään museoiden tärkeää tehtävää
kulttuuriperinnön säilyttämisessä.
Stefanie Knoll |
Illan
kruunasi illanvietto hulppeassa Castello Sforzescossa, jossa pöydät
notkuivat tarjottavaa ja linnan monet uumenet taideaarteita.
Michelangelon Pietà, taiteilijan viimeinen, keskeneräiseksi jäänyt
teos, oli yksi vaikuttavimmista linnan taideteoksista.
Avajaisillanvieton juhlapaikka, Castello Sforzesco. |
Viikko
jatkui kiirehtiessä esityksistä toiseen, etenkin näyttely- ja
kokoelma-asioihin liittyen. ICEEn esityksissä pohdittiin
kiertonäyttelyiden muunneltavuutta eri näyttelypaikoissa ja
ekologisesti järkevää liikuteltavuutta. Esimerkkitapauksina
nimenomaan huippumuodista tehdyt näyttelyt. No sehän sopi!
Ydinajatuksena muotia esittelevissä näyttelyissä tuntui olevan
tarinankerronta; kuinka esitellä huippudesignerien tuotantoa yleisöä
kiinnostavasti ja kerronnallisesti sortumatta
näyteikkunasomistukseen.
Iltapäivän esityksistä ehdin vielä napata Memorial Lectures –session, jossa Bernice L. Murphyn esitys Palmyran arkeologisesti merkittävistä kohteista terrorismin kourissa toi jälleen esille kulttuuriperinnön vaalimisen koko kulttuurikentän asiana. Iltaohjelmaan kuului vielä opastettu kierros Milanon Duomossa, jossa mm. reliikkeihin liittyvät tarinat olivat mielikuvitusta kutkuttavia.
Iltapäivän esityksistä ehdin vielä napata Memorial Lectures –session, jossa Bernice L. Murphyn esitys Palmyran arkeologisesti merkittävistä kohteista terrorismin kourissa toi jälleen esille kulttuuriperinnön vaalimisen koko kulttuurikentän asiana. Iltaohjelmaan kuului vielä opastettu kierros Milanon Duomossa, jossa mm. reliikkeihin liittyvät tarinat olivat mielikuvitusta kutkuttavia.
Yksi Duomon komeista lasimaalauksista. |
Keskiviikon
aamupäivän keynote-puheissa pohdittiin museoiden roolia
yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti sekä painotettiin museoiden
merkitystä uusien haasteiden, kuten maahanmuuton tuomien kysymysten
edessä. Iltapäivällä sattui sitten floppivalinta. Riensin
kuulemaan Karen Blixenin Keniassa sijaitsevasta kotimuseosta kertovaa
esitystä, mutta se olikin peruttu. Esitys buddhalaisen temppelin
taidekokoelmista olisi varmasti ollut mielenkiintoinen, mutta sen
kuuntelemista hankaloitti kieliongelmat ja osittain venäjänkieliset
(jota en hallitse) powerpoint –sivut. Lässähtänyttä tunnelmaa
kompensoi illan konsertti Duomossa.
Asiaa
täynnä olevien esitysten välissä ehti nauttia pikaiset
lounashetket. Niin, ne olivat aika eeppisten lounaslaatikoiden
varassa (katso kuva). Kulinaristisesta kokemuksesta ei voi nyt puhua,
mutta ne olivat kyllä mainioita keskustelun avaajia pienissä
lounaspöydissä.
Torstaita
odotin todella kuumeisesti, sillä tuolloin olin varannut ajan
Viimeiselle ehtoolliselle. Eikä mille tahansa, vaan itse Leonardo da
Vincin maalauksen äärelle Santa Maria delle Grazieen. Taiteen
tutkijan herkkä hetki, kun vihdoin pääsi silmätysten tuon
taidehistorian merkkiteoksen kanssa. Kuten aina, mikään painokuva
ei tee teokselle oikeutta.
Perjantaina
oli ekskursiopäivä. Vaihtoehtoja oli jälleen useita, joista itse
päädyin Piacenzan ja Parman retkeen, jossa tutustuttiin kolmeen
renessanssilinnaan. Aloitimme Palazzo Farnesesta (rakentaminen
aloitettu jo 1300-luvulla), joka sijaitsi aivan Piacenzan
keskustassa. Oppaamme, jonka nimen olen jo autuaasti unohtanut,
kertoi palatsin historiasta ja siellä nykyisin olevista useista
kokoelmista varsin ansiokkaasti. Täällä vietimmekin kaikista
pisimmän aikaa, mikä sitten sotkikin aikataulumme moottoritien
liikenneruuhkan lisäksi.
Barokin mahtipontista taidetta Palazzo Farnesen kokoelmista. |
Seuraava
linna oli puolen tunnin ajomatkan päässä Piacenzasta, Trebbia-joen
varrella sijaitseva Castello di Rivalta. Niin ikään 1300-luvulla
perustettu linna oli pysynyt rakentamisestaan lähtien saman
Landi-suvun hallussa, joka oppaamme mukaan oli varsin harvinaista.
Linna oli runsaine sisustuksineen häkellyttävä yhdistelmä
renessanssia, rokokoota, barokkia ja 1800-luvun kertaustyylejä.
Samanlaista tyylihässäkkää sisälsi myös viimeisenä kohteena
ollut Sanvitalen linna Parman maakunnassa. Linnan yhtenä aarteena
esiteltiin manierismin taiteilijan Parmigianinon maalaama fresco
vuodelta 1523. Antiikin tarinoiden Diana-myyttiä kuvaava maalaus oli
vastikään konservoitu ja se oli todella kaunis hohtavine ja
kirkkaine väreineen.
Castello di Rivalta Piacenzassa. |
Viikko
oli täynnä nähtävää, kuultavaa ja koettavaa. Konferenssin
massiiviset järjestelyt oli hoidettu mallikkaasti (jos unohdetaan se
lounas). Aina kun oli hiemankin kysymysmerkin näköinen,
ystävällinen avustaja oli välittömästi auttamassa. Oli hienoa
tavata uusia ihmisiä, niin kollegoita Suomesta kuin maailmaltakin.
Monissa konferenssin esityksissä nousi esiin museoiden ja muidenkin
kulttuurilaitosten tärkeä rooli niin monikulttuurisuuden,
ymmärryksen kuin kantaa ottamisen puolesta että irtiottomisessa
raskaasta organisaatiokeskeisyydestä.
Itselleni
koin tärkeäksi sen, mitä kirjailija Orhan Pamuk sanoi
avauspuheenvuorossaan, että pienillä museoilla on suuri merkitys.
Koin, että vaikka ei ollakaan suuria kokoelmia tai kävijämääriä
pyörittävä museo, on meidänkin oltava tänä päivänä
aktiivinen myös kansainvälisesti. Taidemuseomme ei voi enää olla
pelkästään omaan alueeseensa profiloituva ja siitä ammentava,
vaan meidänkin on laajennettava toimintaamme kansainväliseen
yhteistyöhön ja otettava se huomioon omassa näyttelytoiminnassa.
Konferenssi
vahvisti uskoani siihen, että omalla työllä on merkitystä. Tämän
ensimmäisen konferenssielämyksen perusteella tuli tunne, että
kokemusten ja näkemysten jakaminen tällaisilla kansainvälisillä
foorumeilla on tärkeä osa museotyötä. Seuraavaa, Kyoton
konferenssia odotellessa.
Paula
Hyvönen
Mikkelin taidemuseon amanuenssi
Mikkelin taidemuseon amanuenssi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti